Humor az ellenőrzéseken, avagy "Hol a cukor?"


Cukorral is érdemes készülni az ellenőrzésekre...


Az "ellenőrzés" szó a legrosszabbat hozza ki mindenkiből. Megértem. Mégis, felmerülhet a kérdés: van humor a felnőttképzési ellenőrzéseken? Több százat láttam és kijelenthetem, hogy kevésszer, de azért van.

Ha most állsz az engedély megszerzése előtt, akkor is jó, ha tudod, hogy a felnőttképzési törvény szerint, a minősített, azaz engedélyezett tanfolyamoknál garantáltan kapsz majd ellenőrzést.
Az engedély immár kicsit több, mint két éves és biza, elkezdődött az ellenőrzések korszaka. Ültem már szemléken, ellenőrzéseken az asztal mindhárom oldalán. Úgy is, mint a saját cégem képviselője, úgy is, mint a hivatal által kirendelt szakértő és vezető szakértő és úgy is, ezt a legtöbbször, mint az ügyfelem képviselője. Eddig kb. 200 szemlén, népnyelven ellenőrzésen vettem részt. A jogszabályok változnak, az ellenőrzések alapelvei, a pszichológia és az elvárások megmaradnak.

Ügyfeleimnek számtalanszor írtam és beszéltem már arról, hogy történhetnek "véres" események ezeken a "szeánszokon".  Mert ez így is van, saját tapasztalat.
De azért voltak humoros esetek is. Nem sok, de volt. Olyan, amin már akkor lehetett nevetni és olyan is, aminek visszatekintve látom a humoros oldalát. Az utóbbiból egy ilyen esetet írok le most Neked. A neveket megmásítottam, a tanulságok maradtak.

Közepes nagyságú cég, több mindennel foglalkoznak. Az ügyvezető nem volt járatos a felnőttképzésben, viszont jó embert bízott meg a képzési ággal, ő teljesen képben volt, értett hozzá és jó tanácsadót választott. Szépen előkészítettünk mindent.
Viszont olyan napra esett az ellenőrzés, hogy nem tudott ott lenni. Az ügyvezető volt ott, hogy beengedjen minket. Nevezzük az ügyvezetőt Valdemárnak.

Megérkeztünk, szokásunk szerint a helyszíni szemle előtt, még mindent megnéztem még egyszer. Aztán egyszer csak arra leszek figyelmes, hogy Valdemár az üveg tárgyalóasztalt elkezdi üvegtiszító sprével spriccelni, majd takaros mozdulatokkal letakarítani az előtte is makulátlanul tiszta asztalt. Nem hiszek a női-férfi feladatleosztásokban, de ez kicsit sok volt, így, ellenőrzés előtt.

Mindenesetre a lelkére kötöttem, hogy eszébe ne jusson megjelenni a helyszíni szemlén, hiszen ő nem ért a felnőttképzéshez, nem is tiszte. Öreg motoros szakértő jön, aki őt, Valdemárt, atomjaira tépi szét, ha bekukkant a szemlére. Az ügyvezető letette a nagyesküt, hogy távol tartja magát.

Megérkeztek a szakértők. Ennek a vezető szakértőnek csippantom a búráját. Fantasztikus meglátásai szoktak lenni, érdemes ráfigyelni. Sokan félnek tőle, nem tudom, miért, mi mindig megtaláltuk a hangot.
Ezúttal is csevegtünk az elején, majd az öreg motoros szakértő feltette nekem a kérdést, hogy Eszter, kaphatok kávét? Mire én, persze, gyere ki velem a konyhába. Mondtam, megkérdeztem előtte, hogyan lehet kávét csinálni, szerintem sikerülni fog. Mondta, segít. Együtt megcsináltuk a kávét.

Majd feltette az újabb fogós kérdést, te Eszter, hol van a cukor? Mire őszintén mondom: te, magamból indultam ki, ezt már nem kérdeztem meg, fogalmam sincs. Keressük meg. Nyitogatjuk a szekrényajtókat.

Ekkor a teakonyha ajtajában megjelent A Jelenés. Valdemár. Köténykében. Vagyis erre már nem emlékszem kristálytisztán, de mindenesetre úgy viselkedett, mint akin kötényke van. Tüsténkedve beperdült a konyhába, lerakta a cukortartót, majd balra el.rttz (Ez a macska volt.)

Mire rám néz az öreg motoros szakértő: ki volt ez? Nem volt mit szépíteni, bevallottam, hogy ez bizony az ügyvezető. És tudtam, mi fog következni. Bekövetkezett az, amit előre jeleztem. A vezető szakértő kapva-kapott az alkalmon és mondta, te, hívd már vissza az ügyvezetőt, legyen már itt az elején, pár kérdést szeretnék neki feltenni.

Visszahívtam. A rákövetkező 10 percre az ügyvezető szerintem egy ideig még tuti emlékezett. Aztán a szakértő elengedte. Utána újból fesztelen lett a szemle légköre és tökéletes jegyzőkönyv született, hiszen minden jól volt előkészítve.

Hozzátartozik az eseményekhez, hogy személy szerint én azt a szakértői habitust sem értem, hogy miért kell "vizsgáztatni" felnőtt cégvezetőket. De ez más lapra tartozik. 
Az ügyvezető jót akart. Mégis elsülhetett volna rosszul. Tanulság? Ha sokat látott, sokat tapasztalt tanácsadód van és mond valamit, akkor azt érdemes meg is fogadni. Okkal mondja, amit mond. Másik tanulság? Azóta azt is megkérdezem, hol van a cukor és a tej.

Sok tanfolyamot kívánok Neked,


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Oklevél, vagy tanúsítvány?

Ingyenes felnőttképzési szerződés minta engedélyezett képzésekhez

Mi a tanfolyamaid igazi értéke?