Stratégia a képzéseknél, avagy a felnőttképzési törvény hatásai



Ha képzésekről van szó, akkor a legislegelső dolog, amivel minden képzéssel foglalkozó cég szembesül, az a felnőttképzési törvény.
Lehet, most ásítottál egyet, hiszen normális ember vagy, a paragrafus-undoritisz nagyon hamar beüt. Ez a cikk jóval többről szól, mint a szabályozás száraz tárgyalása, érdemes tovább olvasni.
A képzési stratégia megalkotásához elengedhetetlen a felnőttképzési törvény lényegéből felkészülni. A legsikeresebb képzők ezt pontosan tudják.
A felnőttképzési törvény ismerete nem azt jelenti, hogy fejből tudod, mi van a 10. paragrafusában, közel sem.

Neked elsősorban nem a paragrafusokat szükséges értened. Hanem azt, hogy mire érdemes figyelned.
A felnőttképzési törvény akkor is vonatkozik bizonyos képzésekre, az NSZFH (Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal) akkor is jöhet, ha azok a képzések nem minősítettek, azaz nincs rájuk engedély.

Hogyan tudod ezt a tényt a képzési stratégiádnál felhasználni?


Kevesen tudják, de majdnem van egy közgazdász diplomám is.
Posztgraduális képzésre jártam, akkori nevén: a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetemre. Végigcsináltam az összes félévet, abszolváltam is (a statisztika vizsga olyan népszerű volt, hogy kétszer is részt vettem rajta, másodszorra sikerült), szóval abszolváltam, de már nem diplomáztam.

Hja, akkor kezdtünk saját képző központ felállításába és kisebb gondom is nagyobb volt annál, hogy le is diplomázzak. Konkrétan az első évben a túlélésért küzdöttünk, később meg, amikor elöntöttek minket a hallgatók (oppardon, résztvevők) meg másfelé ment a figyelmem.

A "Közgázon" a vállalati stratégia volt a kedvenc tárgyam. Mesterem a zseniális dr. Czakó Erzsébet volt. Imádtam a tanárnőben azt, hogy kérlelhetetlen volt a gondolati precizitásban. Is. Sorra dobta vissza a csoport legtöbb tagjának a dolgozatait. Én mindig ötöst kaptam, egyfelől mert szerintem kedvelt engem, másfelől meg, bármennyire is kedvelt, ha nem gondoltam volna át a tanulmányaimat és nem dolgoztam volna vele keményen, engem is kidobott volna, mint cicát nagydolgozni. De nem kellett ilyet tennie, mert imádtam az órákon és az órákon kívül is stratégiákat elemezni.

A tanárnőtől tanultam az üzleti életnek azon alapvetését, amelyet csak az igazán sikeres és eredményes cégek használnak tudatosan.
Ez pedig a következő: semmilyen cég nem dolgozik vákuumban.
Bármit is csinál egy cég, nagyon sok külső erő hat rá. Ilyen külső erők: ügyfelek, célcsoport, beszállítók, iparág, konkurencia, külső szabályozás, hogy csak pár fontosat említsek.

Ezekből most egyet emelek ki. A külső szabályozást. Ez a képzéseknél a felnőttképzési törvény.

Amikor a legtöbb ember a felnőttképzési törvényre gondol, negatív gondolatok jutnak eszébe: szabályok, paragrafusok, előírások. Így hát, képzéseknél a stratégia felépítésében a domináns gondolatok, amelyek a szürkeállományt ellepik, bizony nem kellemesek.
Éppen ezért, ha ezeket a negatív gondolatokat sikerül pozitívvá változtatni, akkor annak messze vezető hatása lesz a képzéseid megalkotásánál.

Íme, két konkrét eszköz, amit használni tudsz a stratégiák felépítésénél:


1. Tervezés: ki a célcsoportod, ők mit szeretnének és mit szeretnél oktatni.
Mert, ahogy Czakó tanárnő mondta, nem vákuumban dolgozol. Lehet, hogy valami fantasztikusat találtál ki, csak arra nem vevő a célpiacod. Vagy a célpiacod akar valamit, Te azt nem akarod adni, vagy éppen amit akar a célpiacod, az nem összeegyeztethető a felnőttképzési törvénnyel.
Bárhogy is van, úgy alkoss stratégiát, hogy tervezel. És figyelembe veszed:

2. Külső környezet: a felnőttképzési törvény mit mond az adott képzésről. Ha szakmai képzés, hasonlít-e az OKJ-ra, de nem az (mely esetben gondold újra a stratégiádat), vagy egy teljesen új szakma? Bármelyik is a kettő közül, a titok nyitja, hogy ne keverd a kettőt.
Ha OKJ-t szeretnél, akkor tudd, hogy kötött tartalma és óraszáma van és ha cigánygyerekek hullanak az égből, akkor sem tudod máshogy csinálni, mint a központi tematika (szakmai és vizsgakövetelmény). OKJ-s képzéseket mindig keresnek.

Ha szakmai képzést tervezel, akkor egy teljesen új szakmát oktató képzést fogsz elfogadtatni a Kamarával, tehát itt is érdemes tudnod, mik az elvárások. Valóban jó, aktuális szakmai képzésekre egyre nő az igény.

Akár szeretnél minősítést, engedélyt, akár nem, fontos, hogy tudd, mit akarsz, mit akar a célcsoportod, mit mond a felnőttképzési törvény. És ennek megfelelően építsd fel a stratégiád.
Miért? Hogy a képzések ne csak oktatási örömöt, hanem üzleti eredményt is hozzanak.


Sok tanfolyamot kívánok Neked,



Pásztor Eszter
 

Még több információ:
Mielőtt belevágnál az engedélybe
Egyszerű teszt, hogy eldönthesd, melyik kategóriába tartozik a képzésed
Szakmát akarsz elfogadtatni?  

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Oklevél, vagy tanúsítvány?

Ingyenes felnőttképzési szerződés minta engedélyezett képzésekhez

Mi a tanfolyamaid igazi értéke?